onsdag, mars 26, 2008

Sketch

Jag lyckades skriva en sketch igår. Det kanske inte verkar vara en sådan oerhörd prestation men för mig var det just det. Jag har inte skrivit på ett par veckor av någon anledning. Det har inte funnits ro men igår så... Nu behöver den bara skrivas om tio gånger och sen repskrivas i någon månad för att bli färdig. Så är det. Det är en av de få saker jag fick lära mig på RMI Bergs reklamskola som verkligen stämmer med verkligheten. "Att skriva är att skriva om". Det har visat sig stämma även i praktiken. Man kan aldrig skriva om en sketch för många gånger och den mår bara bra av att böjas och bendas i en repsal. Men det förutsätter ju förstås att det är begåvade människor som repar den annars så blir det pulkafest. Man sätter sig på manuset och åker utför backen rätt in i något träd eller något sådant.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis, hoppas det blir nåt kul man får se nån gång. Ser att de musikaliska fynden är tillbaka, ångrat sig??

Anonym sa...

Grattis!

Själv har jag skrivkramp på ett manus jag arbetar på. Har du några tips?

Gustav

Jonatan Niklasson sa...

Hej Johan!
Mitt namn är Jonatan Niklasson och är 20 år. Jag skulle vilja testa på och lära mig att skriva just det som ditt inlägg ovan, nämligen handlar om, manus och sketcher! Humor är en oerhört viktig del i våran vardag i tider som dessa, när tidningarna är fullt av negativa och svarta rubriker. Jag undrar helt enkelt om du, som rutinerad räv inom området, har några tips och råd till mig som nybörjare? Humorns byggstenar – varför är en text rolig? Hur bygger man upp en sketch? Osv. Antingen om du svarar via din blogg eller så kan du skicka ett mail till mig på e-posten nedan!

Min e-post är jonatanniklasson@hotmail.com...
Tack på förhand! Bästa Hälsningar/ Jonatan Niklasson