söndag, december 27, 2009

00-talets bästa filmer

Det är ju populärt nu att lista saker så jag gör ett eget försök. Detta efter att ha läst Aftonbladets obegripliga och bisarra läsarlista.


Här är min egen topp 5 över filmer som betytt mest för mig under 00-talet.

Magnolia.
Utan tvekan en milstolpe som jag har ett flertal fina minnen runt. Denna film var en stor inspiration till vår egen film Fyra nyanser av brunt.

Comedian.
Dokumentär om Jerry Seindfels som börjar om med sin standup från noll efter Siendfeld serien. Den filmen fick mig att våga börja med standupcomedy.

Tala med Henne
Pedro Aldomovars fantastiska film om kärlek eller om (övergrepp) Det är ovanligt att jag blir så berörd. Fick faktiskt hjärtklappning under sluttexterna, erkänner jag här lite generat.

Nine Queens
En oväntat bra film från Argentina. Fick låna en kopia av en kompis och det var en överraskning från början till slut. Hollywood gjorde en kass nyinspelning som man skall undvika. Det är orginalet (Nueve Reinas) jag rekommenderar.

Anchorman
Will Ferrell är Ron Burgundy.

Annars är ju 00-talet synonymt med HBO och en massa bra TV serier.
Bäst har The Office (både engelska och amerikanska), 24, Californication, Sopranos varit men kanske framför allt annat Family Guy. 00-talets tveklöst bästa humor/satir serie.

Det är min åsikt. Gott nytt år.

8 kommentarer:

Feline Flodin sa...

Men du glömde HBOs guldkorn - The Wire! :)

Pelle sa...

Tack för tipsen, Johan. Jag har inte sett en enda av de filmerna men ska genast börja göra något åt det. Jag är väl en stofil som mest spanar in gamla grejer. Här är några heta antika tips:

1. Basil Prasil. Underbar tjeckisk version av Baron Munchausen (Karel Zeman). Finns inget liknande. Fantastiska animeringar.

2. Bocaccio 70. Ett bortglömt mästerverk som består av fyra italienska filmer på en DVD med så mycket känsla att du kommer smälta. Anita Ekberg är sanslöst stor (!) i filmen som regisserats av Fellini.

3. Alice av Jan Svankmajer. En mycket omtumlande version av den klassiska sagan. Kolla också in Collected Shorts. 4 DVD-skivor sprängfyllda med geniala animationer.

Gott nytt år hälsar,

Per Aronsson.

***RHEBORG*** sa...

Jaghar inte listat The Wire för jag har inte sett den ... ännu. De två första säsongerna är beställda på DVD

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Magnolia är verkligen en oerhört fantastisk film – till och med den allra bästa jag sett. Men vän av ordning vill ju ändå påtala att den är från 1999... :)

Min topp-3 för 00-talet:
1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
2. Requiem for a Dream
3. Synecdoche, New York

Bästa svenska:
1. Darling

Micke sa...

Har ni sett filmen bad boy bubby eller the holy mountain?

Två helt fantastiska filmer. Måste hålla med om Family Guy, tveklöst bäst.

Niclas Lindahl sa...

Magnolia är verkligen en av världens bästa filmer och helt fantastiskt att du har med Anchorman också. :)

Ska kolla upp de övriga filmerna och försöka klura på en egen lista, men Eternal Sunshine of the spotless mind kommer ligga otroligt högt på den. Fantastiskt sammarbete mellan Gondy och Kaufman.

Synd att man inte hinner se Spike Jonzes Where the wild things are förrän nästa år, annars kunde nog den vara en stark kandidat!

Aggiflo sa...

Ska absolut titta på TALA MED HENNE,..nyfiken på vad som kunde beröra dig så. Tack för tips