lördag, maj 22, 2010

Iphone con leche

1 kommentar:

Rickard sa...

Ursäkta om det trillar in massa kommentarer på så gamla inlägg, men jag bläddrat bland bilderna ett tag nu. Och jag ser att du har bra bilder på folk på stan, något jag personligen vill göra men har så jävla svårt för - av flera anledningar; jag kan vara för blyg ibland, för dryg ibland eller så att jag helt enkelt inte orkar med den eventuella kommunikationen som kan efterfölja. Men mest av allt tycker jag det är svårt för att man vill fånga dom i ögonblicket, naturligt, utan att dom är medvetna om kameran - det är svårt. Jag brukar försöka fota i smyg eller med en bra zoomglugg. Det finns en fotograf, som jag inte minns namnet på, bosatt i New York. Han är stor, bär en lufsig svart rock och ser allmänt allmänt lumpen ut. Jag tror inte han har samma problem, ingen skulle vilja prata med honom efteråt. Kanske något sådant man får göra, men jag är fysiskt liten, svårt att vara skräckinjagande då. Idag på bussen funderade jag på att konstruera någon form av låda/väska med fjärrutlösare. Som en spionkamera ungefär. Men nu fotar jag allt mer analogt och då finns ingen live view. Men kanske man kan sätta någon liten kamera framför wiewfindern och koppla till en ipad/iphone. Ju mer jag tänker på det så inser jag hur fantastiskt det skulle kunna bli, men otympligt. Så va fan, har du några handfasta tips? Är det för övrigt inte ännu svårare för dig som är såpas känd? Kanske därför de flesta av dina bilder på dagliga människor mest är i andra länder. Förutom här då, Göteborg. Min egen lille stad.

Jag är sjukt tacksam för svar, men förstår också om det uteblir.

Tack i alla fall!
Rickard